Post

Pytanie 12 – Dwa rodzaje zaburzeń mowy i ich mózgowe podłoże 🧠

Pytanie 12: Omów dwa rodzaje zaburzeń mowy i porównaj ich mózgowe podłoże.

📚Kalat. J. W. (2020) Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, PWN. Rozdział 13.1

Moja :interpretacja pytania


Afazja Broki i Wernickego w skrócie (małe przekłamanie)

Po pierwsze, to poszukajcie sobie w necie nagrań wypowiedzi i dialogów z osobami z afazją. Najlepiej po polsku i angielsku (po polsku nie wiem czy są nagrania, ale na pewno są transkrypcje: tutaj np. :dialog z pacjentką z a. Wernickego). Wtedy szybko złapiecie różnice. Poniższa tabelka najbardziej pomaga, jak już się wie o co chodzi.

 BrokiWernicke
produkcja
mowy
rozumienie
mowy
✅/❌
gramatyka
znaczenie
słów
świadomość
zaburzenia
✅ – rozumie,
że inni go
nie rozumieją,
(obecna frustracja)
❌ – nie rozumie,
że inni go
nie rozumieją
(anozognozja językowa)
umiejscowienie
w mózgu
(w lewej półkuli)
dolna część
płata czołowego
tylna część
płata skroniowego
rodzaj
dotkniętej
pamięci
proceduralnadeklaratywna
inna
nazwa
afazja
ruchowa
afazja
czuciowa
kolejna nazwaafazja
niepłynna
afazja
płynna

Moje skojarzenia:

  • Afazja Broki:
    :pacjent “tan-tan”, pacjent “kurwa”, pacjent “makabra”.
    • Mowa płynie → afazja niepłynna
    • Mowa się rusza → afazja ruchowa
    • Pacjent czuje mowę
  • Afazja Wernickego:
    “No wie Pan, tak tego było, bo poszedł i tego cośtam.”. Trochę vibe: “zielone idee śpią wściekle”.
    • Mowa płynie → afazja płynna
    • Mowa się rusza
    • Pacjent czuje mowę. → afazja czuciowa
  • Większość zdań da się zrozumieć bez przyimków, spójników i końcówek fleksyjnych – po samych rzeczownikach i czasownikach. Innymi słowy, jak nagle nam znikną z tekstu, to cośtam da się zrozumieć. A jak znikną rzeczowniki i czasowniki, to jesteśmy w dupie. Dlatego IMO ludzie z a. Wernickego mają gorzej. Chyba są bardziej odcięci od świata.
  • W skrócie, pacjenci z a. Broki mają problem z ruchem językowym, a ci z a. Wernickego mają problem z czuciem językowym. Ci z a. Broki nie mogą wprawić wypowiedzi w ruch. Ci z a. Wernickego nie czują słów.

Jak wyobrażam sobie POV ludzi z afazją:

Pacjentów z a. Broki:
Rozumienie –

jest trudne, jakbym cały czas musiał się wytężać i skupiać, jak gdybym słuchał szybkiego dialogu w hałaśliwym pomieszczeniu.

Mówienie –

jest trudne, tak jakbym czuł opór, za każdym razem kiedy chcę coś powiedzieć i użyć reguły gramatycznej (czyli prawie cały czas).


Pacjentów z a. Wernickego:
Rozumienie –

ktoś do mnie mówi, ale jakby w obcym języku. Słowa się wydają puste.

Mówienie –

przecież im mówię po raz kolejny, dlaczego mnie nie rozumieją. Czy jakiś złośliwy demon zamienia mi słowa miejscami podczas mówienia?


Kalat (odkłamanie)

a. Broki:

  • Powtarzanie zwrotów w stylu “No ifs ands or buts” ❌ → gramatyka ❌
  • Powtarzanie czegoś w stylu “The general commands the army” ✅ → Rozumienie znaczenie rzeczowników i czasowników ✅
  • “O afazji Broki (afazji ruchowej) mówimy wtedy, gdy uszkodzenie powoduje upośledzenie tworzenia wypowiedzi, niezależnie od miejsca wystąpienia urazu”
  • Szyk zdania, końcówki fleksyjne i przyimki sprawiają problemy. → Problemy z “ośrodkiem gramatycznym” → Mowa skrótowa i telegraficzna
  • “Pod wieloma względami ich [pacjentów z afazją Broki] zdolność rozumienia wygląda jak u zdrowych ludzi, którym coś bardzo przeszkadza w odbiorze wypowiedzi”. (np. Jakby zdrowy człowiek słuchał kogoś kto mówi bardzo szybko w hałaśliwym pomieszczeniu).
  • Wszystkim nam znane jest uczucie, kiedy czegoś nie dosłyszymy, więc musimy sobie uzupełnić domysłami fragment wypowiedzi. Wygląda na to, że osoby z afazją Broki mają tak w dużo większym stopniu. “Pacjenci z afazją Broki po prostu częściej niż większość z nas opierają się na domysłach niż na gramatyce.”
  • uszkodzenie lewego płata czołowego → problem z pamięcią proceduralną (która odpowiada za regularne formy czasowników w angielskim, np. dodawanie “-ed”

a. Wernickego:

  • może być nazywana “afazją płynną”, bo pacjenci potrafią mówić płynnie → płynne mówienie ✅
  • “upośledzenie zdolności przypominania sobie nazw przedmiotów” → przypominanie nazw ❌ (tzw. funkcja nazywania)
  • “podobnie jak w przypadku afazji Broki objawy u poszczególnych osób różnią się, nawet gdy zdaje się, że uszkodzenie dotyczy podobnych obszarów mózgu”
  • “mówią wyraźnie, płynnie, szybko, z wyjątkiem momentów, kiedy muszą sobie przypomnieć nazwę jakiegoś przedmiotu” → anomia (afazja amnestyczna)
  • “to coś, czego używaliśmy do tego, takie jak tamto”
  • myślą “Wieczorem słuchałem Beatlesów w radiu”, ale mówią “Wieczorem Beatlesi słuchali radia” (R.C. Martin, Blossom-Stach, 1986, za: Kalat, 2016).
  • “pacjentka zna nazwy przedmiotów i rozpoznaje je, gdy je usłyszy, trudno jej natomiast znaleźć je samodzielnie” → przez problem z przypominaniem nazw wymyślają słowa na poczekaniu (neologizmy) albo zamieniają i przekręcają słowa (parafazje) → tworzy się sałatka słowna
  • “Wyobraź sobie, że masz pod ręką stos kart z ilustracjami znanych przedmiotów i czynności, i próbując mówić szybciej niż zwykle opisujesz każdą z nich w 2-3 sekundy i przechodzisz do następnego obrazka. Zapewne często będziesz się uciekać do bezsensownych wyrażeń przypominających mowę pacjentów z afazją Wernickego (Dick i in.,2001, za: Kalat, 2016, s. 444)
  • uszkodzenie lewego płata skroniowego → problem z pamięcią deklaratywną (a do niej należą nazwy przedmiotów i nieregularne formy czasowników w j. angielskim) → problem z używaniem czasowników nieregularnych


Ciekawostka

Istnieje terapia intonacyjna (ang. melodic intonation therapy) – stosuje się ją u pacjentów z afazją Broki. Najwyraźniej rytm w muzyce pomaga im utrzymać rytm wypowiedzi. Przy afazji Broki uszkodzony jest fragment lewej półkuli, a podczas śpiewania aktywuje się “prawopółkulowe odpowiedniki obszarów językowych”. W ten sposób pacjenci najpierw uczą się “śpiewać” mowę, a potem częściowo odzyskują zdolność mówienia.




  1. aphasia.org – ciekawe źródło, które podaje Kalat, ale niepotrzebne do egzaminu
  2. :Źródła tego co Kalat mówi o pamięci deklaratywnej i proceduralnej
  3. From Singing to Speaking. (Schlaug et al., 2008) PubMed