Pytanie 12 – Dwa rodzaje zaburzeń mowy i ich mózgowe podłoże 🧠
Pytanie 12: Omów dwa rodzaje zaburzeń mowy i porównaj ich mózgowe podłoże.
📚Kalat. J. W. (2020) Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, PWN. Rozdział 13.1
Afazja Broki i Wernickego w skrócie (małe przekłamanie)
Po pierwsze, to poszukajcie sobie w necie nagrań wypowiedzi i dialogów z osobami z afazją. Najlepiej po polsku i angielsku (po polsku nie wiem czy są nagrania, ale na pewno są transkrypcje: tutaj np. :dialog z pacjentką z a. Wernickego). Wtedy szybko złapiecie różnice. Poniższa tabelka najbardziej pomaga, jak już się wie o co chodzi.
| Broki | Wernicke | |
|---|---|---|
| produkcja mowy | ❌ | ✅ |
| rozumienie mowy | ✅/❌ | ❌ |
| gramatyka | ❌ | ✅ |
| znaczenie słów | ✅ | ❌ |
| świadomość zaburzenia | ✅ – rozumie, że inni go nie rozumieją, (obecna frustracja) | ❌ – nie rozumie, że inni go nie rozumieją (anozognozja językowa) |
| umiejscowienie w mózgu (w lewej półkuli) | dolna część płata czołowego | tylna część płata skroniowego |
| rodzaj dotkniętej pamięci | proceduralna | deklaratywna |
| inna nazwa | afazja ruchowa | afazja czuciowa |
| kolejna nazwa | afazja niepłynna | afazja płynna |
Moje skojarzenia:
- Afazja Broki:
:pacjent “tan-tan”, pacjent “kurwa”, pacjent “makabra”.- Mowa
płynie→ afazja niepłynna - Mowa się
rusza→ afazja ruchowa - Pacjent czuje mowę
- Mowa
- Afazja Wernickego:
“No wie Pan, tak tego było, bo poszedł i tego cośtam.”. Trochę vibe: “zielone idee śpią wściekle”.- Mowa płynie → afazja płynna
- Mowa się rusza
- Pacjent
czujemowę. → afazja czuciowa
- Większość zdań da się zrozumieć bez przyimków, spójników i końcówek fleksyjnych – po samych rzeczownikach i czasownikach. Innymi słowy, jak nagle nam znikną z tekstu, to cośtam da się zrozumieć. A jak znikną rzeczowniki i czasowniki, to jesteśmy w dupie. Dlatego IMO ludzie z a. Wernickego mają gorzej. Chyba są bardziej odcięci od świata.
- W skrócie, pacjenci z a. Broki mają problem z ruchem językowym, a ci z a. Wernickego mają problem z czuciem językowym. Ci z a. Broki nie mogą wprawić wypowiedzi w ruch. Ci z a. Wernickego nie czują słów.
Jak wyobrażam sobie POV ludzi z afazją:
Pacjentów z a. Broki:
Rozumienie –
jest trudne, jakbym cały czas musiał się wytężać i skupiać, jak gdybym słuchał szybkiego dialogu w hałaśliwym pomieszczeniu.
Mówienie –
jest trudne, tak jakbym czuł opór, za każdym razem kiedy chcę coś powiedzieć i użyć reguły gramatycznej (czyli prawie cały czas).
Pacjentów z a. Wernickego:
Rozumienie –
ktoś do mnie mówi, ale jakby w obcym języku. Słowa się wydają puste.
Mówienie –
przecież im mówię po raz kolejny, dlaczego mnie nie rozumieją. Czy jakiś złośliwy demon zamienia mi słowa miejscami podczas mówienia?
Kalat (odkłamanie)
a. Broki:
- Powtarzanie zwrotów w stylu “No ifs ands or buts” ❌ → gramatyka ❌
- Powtarzanie czegoś w stylu “The general commands the army” ✅ → Rozumienie znaczenie rzeczowników i czasowników ✅
- “O afazji Broki (afazji ruchowej) mówimy wtedy, gdy uszkodzenie powoduje upośledzenie tworzenia wypowiedzi, niezależnie od miejsca wystąpienia urazu”
- Szyk zdania, końcówki fleksyjne i przyimki sprawiają problemy. → Problemy z “ośrodkiem gramatycznym” → Mowa skrótowa i telegraficzna
- “Pod wieloma względami ich [pacjentów z afazją Broki] zdolność rozumienia wygląda jak u zdrowych ludzi, którym coś bardzo przeszkadza w odbiorze wypowiedzi”. (np. Jakby zdrowy człowiek słuchał kogoś kto mówi bardzo szybko w hałaśliwym pomieszczeniu).
- Wszystkim nam znane jest uczucie, kiedy czegoś nie dosłyszymy, więc musimy sobie uzupełnić domysłami fragment wypowiedzi. Wygląda na to, że osoby z afazją Broki mają tak w dużo większym stopniu. “Pacjenci z afazją Broki po prostu częściej niż większość z nas opierają się na domysłach niż na gramatyce.”
- uszkodzenie lewego płata czołowego → problem z pamięcią proceduralną (która odpowiada za regularne formy czasowników w angielskim, np. dodawanie “-ed”
a. Wernickego:
- może być nazywana “afazją płynną”, bo pacjenci potrafią mówić płynnie → płynne mówienie ✅
- “upośledzenie zdolności przypominania sobie nazw przedmiotów” → przypominanie nazw ❌ (tzw. funkcja nazywania)
- “podobnie jak w przypadku afazji Broki objawy u poszczególnych osób różnią się, nawet gdy zdaje się, że uszkodzenie dotyczy podobnych obszarów mózgu”
- “mówią wyraźnie, płynnie, szybko, z wyjątkiem momentów, kiedy muszą sobie przypomnieć nazwę jakiegoś przedmiotu” → anomia (afazja amnestyczna)
- “to coś, czego używaliśmy do tego, takie jak tamto”
- myślą “Wieczorem słuchałem Beatlesów w radiu”, ale mówią “Wieczorem Beatlesi słuchali radia” (R.C. Martin, Blossom-Stach, 1986, za: Kalat, 2016).
- “pacjentka zna nazwy przedmiotów i rozpoznaje je, gdy je usłyszy, trudno jej natomiast znaleźć je samodzielnie” → przez problem z przypominaniem nazw wymyślają słowa na poczekaniu (neologizmy) albo zamieniają i przekręcają słowa (parafazje) → tworzy się sałatka słowna
- “Wyobraź sobie, że masz pod ręką stos kart z ilustracjami znanych przedmiotów i czynności, i próbując mówić szybciej niż zwykle opisujesz każdą z nich w 2-3 sekundy i przechodzisz do następnego obrazka. Zapewne często będziesz się uciekać do bezsensownych wyrażeń przypominających mowę pacjentów z afazją Wernickego (Dick i in.,2001, za: Kalat, 2016, s. 444)
- uszkodzenie lewego płata skroniowego → problem z pamięcią deklaratywną (a do niej należą nazwy przedmiotów i nieregularne formy czasowników w j. angielskim) → problem z używaniem czasowników nieregularnych
Ciekawostka
Istnieje terapia intonacyjna (ang. melodic intonation therapy) – stosuje się ją u pacjentów z afazją Broki. Najwyraźniej rytm w muzyce pomaga im utrzymać rytm wypowiedzi. Przy afazji Broki uszkodzony jest fragment lewej półkuli, a podczas śpiewania aktywuje się “prawopółkulowe odpowiedniki obszarów językowych”. W ten sposób pacjenci najpierw uczą się “śpiewać” mowę, a potem częściowo odzyskują zdolność mówienia.
- aphasia.org – ciekawe źródło, które podaje Kalat, ale niepotrzebne do egzaminu
- :Źródła tego co Kalat mówi o pamięci deklaratywnej i proceduralnej
- From Singing to Speaking. (Schlaug et al., 2008) PubMed
