Post

Pytanie 49 – motywacja 😃🎯

Pytanie 49: Omów i porównaj dwie wybrane współczesne koncepcje motywacji.

📚 :Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2011). Emocje i motywacja (rozdział 7). W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia, t.1. Gdańsk: GWP. (s. 612–630)


Myśli przewodnie i kontekst

Myśli przewodnie:

O ile podstawowe mechanizmy przywracania równowagi są charakterystyczne dla wszystkich organizmów żywych, a mechanizmy zaburzania równowagi są charakterystyczne dla człowieka i innych naczelnych, to motywacja zadaniowa jest prawdopodobnie specyficznie ludzka. s. 619

Rant Dolińskiego i Strelaua:

Dydaktyczne opisy motywacji, koncentrujące się na tylko jednym typie motywacji, zwykle zamazują złożoność procesów motywacyjnych. Działania ludzkie w większości wypadków są polimotywacyjne, a więc sterowane przez więcej niż jedną motywację. s. 628


Modele

David C. McClelland

i jego motywy społeczne:
:porzeba osiągnięć (Achievement)
:afiliacji (Affiliation)
:władzy (Power)

W skrócie: Ach-Aff-Pow
Po polsku: aczafpał!
Może być też: n(aczafpał)

Czy to jest model naukowy? Wel… Stosowany przez McClellanda TAT to
test apercepcji tematycznej.

Atkinson

i diagnostyczność wysiłku:
hope of success (HoS)
fear of failure (FoF)

Po polsku: fofhos!
(Nie wiem dlaczego kojarzy mi się ze słowem kołhoz)
Kojarzy mi się też z Dolińskim i konstruktem samoutrudniania – osoby z wysokim FoF będą wybierać zadania albo bardzo trudne albo bardzo łatwe.

Elliot

Model 2×2 (Elliot & McGregor, 2001). Oparty na dwóch wymiarach:

  1. Mastery vs Performance (na czym koncentruję definicję kompetencji — proces czy wynik względem innych)
  2. Approach vs Avoidance (czy zmierzam ku sukcesowi, czy unikam porażki)
Model 3×2 (Elliot, 2011)
Rozróżnia trzy odniesienia kompetencji:
Task-based (zadaniowe) – czy opanowałem zadanie
Self-based (odniesienie do własnych wcześniejszych wyników)
Other-based (w porównaniu z innymi)
Każde z nich ma wersję Approach i Avoidance, dając 6 celów:
Task-Approach, Task-Avoidance
Self-Approach, Self-Avoidance
Other-Approach, Other-Avoidance

Finalnie:

 approachavoidance
Tasktask
approach
task
avoidance
Selfself
approach
self
avoidance
Otherother
approach
other
avoidance

Po filozoficznemu by to ujął “Elliota rozwinięcie koncepcji Atkinsona i McClelland’a” xd




Lepper, M. R., Greene, D., & Nisbett, R. E. (1973). Undermining children’s intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the “overjustification” hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 28(1), 129–137. https://doi.org/10.1037/h0035519