Pytanie 49 – motywacja 😃🎯
Pytanie 49: Omów i porównaj dwie wybrane współczesne koncepcje motywacji.
Myśli przewodnie i kontekst
Myśli przewodnie:
O ile podstawowe mechanizmy przywracania równowagi są charakterystyczne dla wszystkich organizmów żywych, a mechanizmy zaburzania równowagi są charakterystyczne dla człowieka i innych naczelnych, to motywacja zadaniowa jest prawdopodobnie specyficznie ludzka. s. 619
Rant Dolińskiego i Strelaua:
Dydaktyczne opisy motywacji, koncentrujące się na tylko jednym typie motywacji, zwykle zamazują złożoność procesów motywacyjnych. Działania ludzkie w większości wypadków są polimotywacyjne, a więc sterowane przez więcej niż jedną motywację. s. 628
Modele
David C. McClelland
- i jego motywy społeczne:
- :porzeba osiągnięć (Achievement)
- :afiliacji (Affiliation)
- :władzy (Power)
- :afiliacji (Affiliation)
W skrócie: Ach-Aff-Pow
Po polsku: aczafpał!
Może być też: n(aczafpał)
Czy to jest model naukowy? Wel… Stosowany przez McClellanda TAT to
test apercepcji tematycznej.
Atkinson
- i diagnostyczność wysiłku:
- hope of success (HoS)
- fear of failure (FoF)
Po polsku: fofhos!
(Nie wiem dlaczego kojarzy mi się ze słowem kołhoz)
Kojarzy mi się też z Dolińskim i konstruktem samoutrudniania – osoby z wysokim FoF będą wybierać zadania albo bardzo trudne albo bardzo łatwe.
Elliot
Model 2×2 (Elliot & McGregor, 2001). Oparty na dwóch wymiarach:
- Mastery vs Performance (na czym koncentruję definicję kompetencji — proces czy wynik względem innych)
- Approach vs Avoidance (czy zmierzam ku sukcesowi, czy unikam porażki)
- Model 3×2 (Elliot, 2011)
- Rozróżnia trzy odniesienia kompetencji:
- Task-based (zadaniowe) – czy opanowałem zadanie
- Self-based (odniesienie do własnych wcześniejszych wyników)
- Other-based (w porównaniu z innymi)
- Self-based (odniesienie do własnych wcześniejszych wyników)
- Każde z nich ma wersję Approach i Avoidance, dając 6 celów:
- Task-Approach, Task-Avoidance
- Self-Approach, Self-Avoidance
- Other-Approach, Other-Avoidance
- Self-Approach, Self-Avoidance
Finalnie:
| approach | avoidance | |
|---|---|---|
| Task | task approach | task avoidance |
| Self | self approach | self avoidance |
| Other | other approach | other avoidance |
Po filozoficznemu by to ujął “Elliota rozwinięcie koncepcji Atkinsona i McClelland’a” xd
Lepper, M. R., Greene, D., & Nisbett, R. E. (1973). Undermining children’s intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the “overjustification” hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 28(1), 129–137. https://doi.org/10.1037/h0035519
