Pytanie 33 – etapy rozwojowe 🌱
Pytanie 33: Jakie są najważniejsze zadania rozwojowe na poszczególnych etapach życia (od niemowlęctwa do późnej dorosłości)? Wyjaśnij, jakie czynniki wpływają na pozytywną realizację tych zadań na poszczególnych etapach rozwojowych.
📚 Brzezińska, A.I., Ziółkowska, B., Appelt, K. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 📚 Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 3.
Erikson
Dwubiegunowy konflikt (ego crisis) → cnota ego (“ego strength”)
Kryzys zawsze jest szansą
Jezus maria, jak ja nie lubię teorii psychoanalitycznych…
| rozwiązanie pozytywne | rozwiązanie negatywne | cnota ego | |
|---|---|---|---|
| 1. | zaufanie | brak zaufania | nadzieja |
| 2. | autonomia | wstyd | wola |
| 3. | inicjatywa | poczucie winy | cel |
| 4. | pracowitość | poczucie niższości | kompetencja |
| 5. | tożsamość | pomieszanie (tożsamości) | wartości* |
| 6. | intymność | izolacja | miłość |
| 7. | generatywność | stagnacja | troska |
| 8. | integralność | rozpacz | mądrość |
- Zależy od jakości matczynej opieki (responsywności matki). Dziecko najpierw jest w symbiozie z matką. To jak się matka będzie zachowywać wpływa na to, że dziecko będzie miało (lub nie) poczucie stałości i przewidywalności świata. Stąd zaufanie i nadzieja.
- Autonomia vs. poczucie winy. Odpieluchowanie. Bunt dwulatka. „Ja sam!” Ważne jest żeby dziecka nie zawstydzać. „Już nie noszę pieluchy, jestem autonomiczny”. Pierwsze decyzje, np. “już nie noszę rajstop”. Jeżeli szanujemy decyzje dwulatka, to kształtuje się w nim wola.
- Inicjatywa vs. poczucie winy. Dziecko próbuje świata. Dziecko przekonuje się, że to wolno, a tego nie wolno. Jeżeli ma możliwość wykazywać inicjatywę
- Kompetencja vs. poczucie niższości. Dziecko musi mieć poczucie, że jest w czymś dobre.
- Ten kryzys jest najważniejszy (może być największą szansą).
- Intymność vs. izolacja
- pff
- pff