Post

Pytanie 17 – rozwój społeczny dzieci 🌱 (eksperyment)

Pytanie 17: Sformułuj problem badawczy dotyczący rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz zaproponuj sposób empirycznej weryfikacji tego problemu, odwołując się do metodologii badań z obszaru psychologii rozwoju człowieka.

📚 Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Rozdział 1. 📚 Schaffer, R.H. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. Rozdział 1. 📚 Brzezińska, A.I., Ziółkowska, B., Appelt, K. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 3.

Pomysł 1. Dzieci bawiące się w piratów.
Patrzymy, na ile, w oparciu o wystandaryzowany zestaw zabawek, w grupach dzieci będzie się wyłaniać zabawa grupowa. Porównujemy częstość wyłonienia się spontanicznych zabaw w piratów i częstość dzieci, które bawią się same.

Trzeba by kontrolować jaki kontekst mają teraz dzieci – jakie bajki oglądają.

Pomysł 2. Internalizacja stereotypu o zabawkach męskich i żeńskich.

Martin, C. L., Eisenbud, L., Rose, H. (1995). Children’s gender-based reasoning about toys. Child Development, 66(5), 1453–1471.

Ruble, D. N., Martin, C. L. (1998). Gender development. Handbook of Child Psychology.