Post

Pytanie 8 – diagnozowanie 📝

Pytanie 8 – Wymień, omów i porównaj trzy modele diagnozy psychologicznej.

📚 Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. Rozdział 2.1.

Podejście nomotetyczne i idiograficzne.
Rzeczywistość obiektywna i subiektywna.
“Idiotetyczny” (Lamiell 1981).

1. Diagnoza różnicowa (nozologiczna)

Pochodzi z medycyny.
Celem jest rozpoznanie jednostki chorobowej.
Zaburzenie rozpoznaje się na podstawie symptomów. Skupienie na symptomach. Ryzyko przedmiotowego podejścia do pacjenta. Zagrożenie efektem Rumpelstilzchena (Palųchowski, 2001) Etykietowanie.
W sumie, dlaczego „różnicowa”?

2. Diagnoza funkcjonalna

Opis funkcjonowania człowieka.
Opis może być w duchu konkretnej koncepcji psychologicznej.
Może dotyczyć wybranego obszaru życia.
Opis (ocena) zasobów i trudności.
Roboczy model problemu.

3. Diagnoza psychospołeczna (interakcyjna)

Osoba badana → Uczestnik badania ✅ Protodiagnoza
Iterakcja między protodiagnozą a diagnozą specjalisty → uzgodnienie wspólnej wizji problemu.
Uzgadnianie wizji ma charakter terapeutyczny.
„Psychospołeczna”, bo protodiagnoza jest często produktem również otoczenia uczestnika badania.