Post

Pytanie 9 – kryzys tożsamości 🌱

Pytanie 9: Wyjaśnij, na czym polega kryzys tożsamości w okresie adolescencji. Jakie znaczenie dla dalszego rozwoju osoby (w dorosłości) ma jego negatywne rozwiązanie?

📚 Brzezińska, A.I., Ziółkowska, B., Appelt, K. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 6.

Opracowanie wygenerowane GPT

Zmiana:
obrazu siebie
systemu wartości

Kim jestem? Jaki jest sens mojego życia?

Nowe:
równowaga.
role.
wartości.
styl życia.

Rozwiązania:
pozytywne.
negatywne.

Rozproszenie tożsamości.
zagubienie
brak planów, przekonań
trudności z podejmowaniem decyzji

Tożsamość negatywna – identyfikacja z rolami niekceptowalnymi społecznie. Utrudnia integrację społeczną.
buntownik
czarna owca
Może pełnić pozytywną rolę tylko wtedy, gdy ma przejściowy charakter. Pozytywny wpływ:
określenie własnych granic
określenie wartości

Przyjęcie tożsamości negatywnej jest łatwiejsze, niż brak tożsamości.


Erikson:
ukształtowana tożsamość jest warunkiem wstępnym dla prawdziwej intymności

Jeden nierozwiązany kryzys sprawia, że człowiekowi trudniej sobie poradzić z kolejnym. A wiadomo, że kolejny nieuchronnie nadejdzie.

Nierozwiązany kryzys tożsamości w adolescencji może dać nam dorosłego który:
ciągle poszukuje siebie
odczuwa brak sensu i przynależności
nie może osiągnąć satysfakcji
ma niestabilne życie

Bezpośrednio z Brzezińskiej

Linia rozwoju psychologicznego.
Pojawienie się konfliktów wewnętrznych.
Ustalanie nowej równowagi (próby przywrócenia homeostazy).
poprzedni kryzysy + oczekiwania + aktualne zasoby Doświadczenie napięcie → próby redukcji napięcia → przeorganizowanie osobowości

ego identity – Erik H. Erikson (1997)
status tożsamości (identity status paradigm) James Marcia (1966)

  1. etap eksploaracji
  2. podejmowanie zobowiązania (etap dokonania wyboru i podjęcia działania)


Statusy tożsamości:

nazwa
tożsamości
eksploracjazobowiązanie
osiągnięta
moratoryjna
nadana
rozproszona
Każdą z tożsamości można rozważać na dwóch poziomach:
Poziom intrapersonalny
Poziom interpersonalny
Eksploracja
domyśl się Zobowiązanie
podjęcie decyzji
osobiste zaangażowanie w działania
gotowość na konsekwencje

cykl formowania zobowiązania
cykl ewaluacji zobowiązania

eksploracja alternatyw działania
rozpoznawanie zasobów