Pytanie 9 – kryzys tożsamości 🌱
Pytanie 9: Wyjaśnij, na czym polega kryzys tożsamości w okresie adolescencji. Jakie znaczenie dla dalszego rozwoju osoby (w dorosłości) ma jego negatywne rozwiązanie?
📚 Brzezińska, A.I., Ziółkowska, B., Appelt, K. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 6.
Opracowanie wygenerowane GPT
- Zmiana:
- obrazu siebie
- systemu wartości
Kim jestem? Jaki jest sens mojego życia?
- Nowe:
- równowaga.
- role.
- wartości.
- styl życia.
- role.
- Rozwiązania:
- pozytywne.
- negatywne.
- Rozproszenie tożsamości.
- zagubienie
- brak planów, przekonań
- trudności z podejmowaniem decyzji
- brak planów, przekonań
- Tożsamość negatywna – identyfikacja z rolami niekceptowalnymi społecznie. Utrudnia integrację społeczną.
- buntownik
- czarna owca
Może pełnić pozytywną rolę tylko wtedy, gdy ma przejściowy charakter. Pozytywny wpływ:- określenie własnych granic
- określenie wartości
- czarna owca
Przyjęcie tożsamości negatywnej jest łatwiejsze, niż brak tożsamości.
- Erikson:
- ukształtowana tożsamość jest warunkiem wstępnym dla prawdziwej intymności
Jeden nierozwiązany kryzys sprawia, że człowiekowi trudniej sobie poradzić z kolejnym. A wiadomo, że kolejny nieuchronnie nadejdzie.
- Nierozwiązany kryzys tożsamości w adolescencji może dać nam dorosłego który:
- ciągle poszukuje siebie
- odczuwa brak sensu i przynależności
- nie może osiągnąć satysfakcji
- ma niestabilne życie
- odczuwa brak sensu i przynależności
Bezpośrednio z Brzezińskiej
Linia rozwoju psychologicznego.
Pojawienie się konfliktów wewnętrznych.
Ustalanie nowej równowagi (próby przywrócenia homeostazy).
poprzedni kryzysy + oczekiwania + aktualne zasoby Doświadczenie napięcie → próby redukcji napięcia → przeorganizowanie osobowości
ego identity – Erik H. Erikson (1997)
status tożsamości (identity status paradigm) James Marcia (1966)
- etap eksploaracji
- podejmowanie zobowiązania (etap dokonania wyboru i podjęcia działania)
Statusy tożsamości:
| nazwa tożsamości | eksploracja | zobowiązanie |
|---|---|---|
| osiągnięta | ✅ | ✅ |
| moratoryjna | ✅ | ❌ |
| nadana | ❌ | ✅ |
| rozproszona | ❌ | ❌ |
- Każdą z tożsamości można rozważać na dwóch poziomach:
- Poziom intrapersonalny
- Poziom interpersonalny
- Eksploracja
domyśl sięZobowiązanie- podjęcie decyzji
- osobiste zaangażowanie w działania
- gotowość na konsekwencje
- podjęcie decyzji
cykl formowania zobowiązania
cykl ewaluacji zobowiązania
eksploracja alternatyw działania
rozpoznawanie zasobów
