Post

Pytanie 48 – inteligencja emocjonalna jako zdolność i cecha 🔥🎓🧬

Pytanie 48: Przedstaw i porównaj koncepcje inteligencji emocjonalnej (IE) rozumianej jako zdolność i koncepcję IE rozumianej jako cechy/cecha osobowości. Czym różnią się narzędzia stosowane do pomiaru IE w obu koncepcjach?

📚 Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne: historia–determinanty–zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 19.


TL;DR

IE jako zdolność → rzeczywista IE, mierzona testami wykonaniowymi. „Zachowania maksymalne” – ujawniające się w wyjątkowych okolicznościach.

IE jako cecha → postrzegana IE, mierzone przez samoopis. „Zachowania typowe” – ujawniające się na co dzień. Koreluje z W5


IE jako zdolność

puum – Mayer, Caruso i Salovey (1999)
perceiving – rozpoznawanie, ekspresja, ocena (własnych i cudzych) emocji. Pierwsze kroczki emocjonalne.
using – emocje jako dźwignia dla myślenia. Wzmacnianie myślenia emocjami. Łączenie emocji i myślenia. Kojarzenie emocjonalne. „Aha! Emocji mogę używać do myślenia!”.
understanding – rozumienie sygnałów emocjonalnych i języka emocjonalnego. Rozumienia złożoności emocjonalno-uczuciowej w sytuacjach społecznych. Coś jak „emocje w praktyce”. Dostrzeganie, którędy idą emocjonalne sznurki.
managing – zarządzanie emocjami własnymi i innych, np. do osiągania celów. Tbh, mi to brzmi jak radzenie sobie z emocjami w najwyżej formie. The master of emotions. Pociąganie za emocjonalne sznurki. Wzbudzanie, uspokajanie, manipulowanie, przekazywanie, używanie. „Pomieszczanie”.

Trochę uzupełniłem własną fantazją powyższy model, mam nadzieję że dobrze.


IE jako cecha

Bar-On (1997)
Intrapersonal
Interpersonal
Adaptability
Stress Management
General Mood

Petrides i Furnham – poczucie własnej skuteczności emocjonalnej (emotional self-efficacy)
Emotionality
Self-Control
Well-Being
Sociability

:Narzędzia do badania IE (na później)