Post

Pytanie 42 – efekt interakcji 📊 (na przykładzie pobudzenia)

Pytanie 42: Wyjaśnij, na czym polega efekt interakcji w badaniach psychologicznych i w jaki sposób się go analizuje. W omówieniu tego zagadnienia posłuż się przykładem badania, w którym ten efekt wystąpił.

📚 Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz. Tom 2. Warszawa: Sedno/SWPS. Rozdział 8. 📚 Bedyńska, S., & Książek, M. (2013). Statystyczny drogowskaz. Tom 3. Warszawa: Sedno/SWPS. Rozdział 6.


Czym niby różni się efekt interakcji od efektu moderacji?

Zarówno interakcja i moderacja znaczy to samo: wpływ jednego predyktora na zmienną zależną jest inny na różnych wartościach drugiego predyktora1.

O efekcie interakcji mówi się w kontekście ANOVY

Przykład: Badanie Yerkesa-Dodsona
Efekt główny 1: Poziom pobudzenia a jakość wykonania zadania Efekt główny 2: Trudność zadania, a jakoś wykonania zadania Efekt interakcji: Poziom pobudzenia i trudność zadania, a jakość wykonania zadania.

łatwe zadania: pobudzenie pomaga
trudne zadania: pobudzenie przeszkadza

Inne przykłady: Czy więcej ludzi na przyjęciu sprawia, że przyjęcie jest fajniejsze? To zależy czy jesteś ekstrawertykiem czy introwertykiem.

Czy metylofenidat powoduje hiperaktywność? To zależy czy masz ADHD czy nie (na osoby z ADHD stymulanty działają uspokajająco) 2

Najprostsza forma to plan 2x2 (dwa poziomy jednej zmiennej niezależnej i dwa poziomy drugiej zmiennej niezależnej)




  1. https://nauka.metodolog.pl/interpretacja-efektow-moderacji-w-trzech-prostych-krokach/ 

  2. https://www.youtube.com/watch?v=3CCkeFShB3U